
In the

United States Court of Appeals
For the Seventh Circuit

 

No. 08-2050

JAMES PATTERSON and LISA M. COFFEY,

Plaintiffs-Appellants,

v.

INDIANA NEWSPAPERS, INCORPORATED, 

an Indiana corporation, publisher of 

The Indianapolis Star, owned by 

Gannett Co., Inc., a foreign corporation,

Defendant-Appellee.

 

Appeal from the United States District Court

for the Southern District of Indiana, Indianapolis Division.

No. 05 CV 881—Larry J. McKinney, Judge.

 

ARGUED DECEMBER 2, 2008—DECIDED DECEMBER 8, 2009

 

Before CUDAHY, FLAUM, and SYKES, Circuit Judges.

SYKES, Circuit Judge.  Lisa Coffey and James Patterson

are former editorial writers at The Indianapolis Star who

left the newspaper in 2003 and 2005, respectively. They

departed under very different circumstances, but both

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



2 No. 08-2050

claim they were victims of employment discrimination on

the basis of their religion—more specifically, discrimina-

tion because they are Christians who believe that homo-

sexual conduct is sinful. Patterson also claims the Star

discriminated against him because of his race (African-

American) and age (he was 51 when he was fired), and

retaliated against him for filing a complaint with the

Equal Employment Opportunity Commission (“EEOC”).

Finally, both plaintiffs assert a state-law claim for

negligent infliction of emotional distress. The district

court entered summary judgment for the Star on all

claims, and Coffey and Patterson appealed. We affirm.

I.  Background

We begin with two of the district court’s procedural

rulings, both of which affect the proper scope of this

appeal. The district judge determined that Coffey and

Patterson had failed to comply with Local Rule 56.1(b),

which requires a party opposing a motion for summary

judgment to identify the material facts in dispute and cite

to admissible evidence controverting the moving party’s

evidence. The judge also noted that much of their

factual submission was argumentative. Because of this

noncompliance with the local rules, the judge enforced

Local Rule 56.1(e) and for the most part accepted

the Star’s factual assertions as undisputed. We have

repeatedly held that the district court is within its dis-

cretion to strictly enforce compliance with its local rules

regarding summary-judgment motions, Fed. Trade Comm’n

v. Bay Area Bus. Council, Inc., 423 F.3d 627, 633 (7th Cir.

2005), so we likewise accept the Star’s version of the

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 3

facts. The district court also disregarded affidavits sub-

mitted by Coffey and Patterson because they “directly

contradict[ed]” their deposition testimony. This, too,

was appropriate. See Beckel v. Wal-Mart Assocs., Inc., 301

F.3d 621, 623-24 (7th Cir. 2002). Accordingly, we take

the following facts from the Star’s summary-judgment

submission.

A.  The Indianapolis Star

The Indianapolis Star is Indiana’s largest newspaper and

was acquired in 2000 by media giant Gannett. Barbara

Henry serves as the Star’s president and publisher, which

puts her in charge of directing the newspaper’s overall

operation. In 2003 the Star named Dennis Ryerson as

editor and vice president. In that capacity he is

responsible for newsroom staffing and the content of

news articles and editorials. Andrea Neal served as the

Star’s editorial-page editor until the summer of 2003,

when she left the newspaper to become a teacher; she

was replaced by Tim Swarens. The editorial-page

editor reports to the editor and directs the content of the

newspaper’s editorials and the columns on its opinion

pages. Generally speaking, opinion columns represent

the viewpoint of the author; editorials are unsigned

and represent the editorial position of the newspaper.

 

B.  Lisa Coffey’s Tenure at the Star

Coffey joined the Star in 1999. In the beginning she spent

three days a week working as a copy editor and two

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



4 No. 08-2050

days a week performing administrative duties for

a journalism-intern program. Although she “enjoyed

working on the metro desk,” she made no secret that

she wanted to move to the editorial department. Her

efforts paid off in 2002 when the Star exchanged her copy-

editor responsibilities for an editorial-writer position.

As an editorial writer, Coffey reported to the editorial-

page editor and was responsible for writing editorials

and columns for the Star’s opinion page. She still spent

two days a week administering the Star’s intern program,

however.

Coffey describes herself as a “traditional Christian”

who believes homosexual conduct is sinful. In July 2003,

in response to the Supreme Court’s decision in Lawrence

v. Texas, 539 U.S. 558 (2003), Coffey wrote an opinion

column describing the HIV risks associated with sodomy.

Neal approved the article, but Ryerson decided it was

unsuitable for publication because it provided a too-

graphic description of anal intercourse. He told Neal,

however, that he was open to publishing a less-graphic

column on the risks of unprotected sex.

The day after Ryerson rejected Coffey’s column, a

member of the Christian Student Foundation emailed

Ryerson expressing his opinion against same-sex mar-

riage. Ryerson sent a responsive email asking if the

Star could consider the student’s letter for publication;

Ryerson copied Coffey on this reply. The electronic cor-

respondence between Ryerson and the student—by

all accounts unrelated to Ryerson’s refusal to publish

Coffey’s column—triggered an email exchange between

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 5

Coffey and Ryerson about the relationship between

objective truth and opinion. Coffey emailed Ryerson

stating that she knew both were “seeking truth” even

though they held “certain beliefs that are 180 degrees

apart.” She apologized for being angry with Ryerson

(presumably over the rejected column) and invited him

to lunch. Ryerson wrote back thanking Coffey, offering

to discuss the issue over lunch, and explaining that he

did not necessarily believe there is “one truth” and that

editorials express “opinion” and not “truth.” About an

hour later, Coffey replied with a lengthy email describing

her religious views. She explained that she had been

“knocked out by the Holy Spirit” and said that if

Ryerson’s perspective was correct, he should “call the

nut farm now to haul [her] away.” Ryerson perceived

Coffey’s email as an attempt at workplace proselytization

in violation of company policy. Concerned that Coffey

might have sent similar emails to other employees of

the newspaper, Ryerson wrote back telling Coffey that

it was inappropriate to proselytize at work.

Before and after these events, management at the Star

became aware that Coffey had developed a habit of

violating the newspaper’s overtime policy. The Star

required employees to seek preapproval before working

any overtime, but Coffey would regularly submit requests

for payment for overtime work that had not been

preapproved. The issue came to a head in August 2003

when Coffey asked to meet with Ali Zoibi, the Star’s vice

president of human resources. Coffey requested the

meeting to discuss the overtime issue and her pension.

Regarding the latter, Coffey claimed that her Star pension

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



6 No. 08-2050

account did not reflect extra compensation she had been

paid by the sponsor of the internship program Coffey

helped manage. The Star ended up paying Coffey’s

pension account an additional $5,500 to reflect the

outside compensation. Zoibi took the opportunity, how-

ever, to remind Coffey about the importance of

following the company’s overtime policy.

Coffey disregarded this warning and continued to

work overtime without seeking prior approval. Her

supervisors considered the extra work to be both exces-

sive and unnecessary. For example, she submitted a

request for 50 hours of unapproved overtime work she

had performed preparing binders on candidates for

election. Coffey had produced far more information than

Swarens thought was necessary, and he never would

have authorized the request had it been submitted for

preapproval because it came close to consuming the

entire annual overtime budget for the editorial depart-

ment. Zoibi and Henry met and agreed that Coffey

needed to be supervised more closely to ensure she

did not work unauthorized overtime.

In the meantime, in September 2003 Ryerson decided to

adjust Coffey’s role at the Star. Because the aspiring

journalists in the newspaper’s internship program

had more regular contact with newsroom reporting

staff than with editorial writers, Ryerson believed the

administrative oversight for the program should be

shifted from the editorial department to the newsroom.

This reorganization left Coffey with only three days of

work per week as an editorial writer. Ryerson offered

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 7

Coffey a full-time job back on the copy desk. In addition

to providing her with a full-time position, the copy-desk

job would permit the newspaper to more closely

supervise Coffey’s work to ensure she did not violate the

company’s overtime policy. Coffey preferred editorial

writing and asked if she could divide her week by

working three days as an editorial writer and two days

as a copy editor. Ryerson rejected this request as a matter

of policy; he believed the news and editorial operations

at the newspaper needed to remain separate.

Rather than take the full-time copy-desk job, Coffey

resigned. On her last day at the Star in October 2003,

Coffey sent an email to Henry thanking her for “the

privilege of working here at THE STAR. I have enjoyed

and appreciated it more than I can say.”

C.  James Patterson’s Tenure at the Star

Patterson joined the Star as an editorial writer in 1995.

He is African-American and like Coffey describes

himself as a “traditional Christian” who considers homo-

sexual conduct to be sinful. Before Ryerson became the

Star’s editor in 2003, Patterson had a mixed employment

history at the newspaper. Although he received various

awards and had generally acceptable performance

reviews, there were recurring problems with his writing.

Patterson required more editing than any other editorial

writer on the Star’s staff, and his work also suffered

from research and organizational problems. The news-

paper hired a writing consultant to review Patterson’s

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



8 No. 08-2050

editorials and columns; the consultant confirmed the

deficiencies in Patterson’s work.

In 2003, after the start of the Iraq war, Patterson sub-

mitted an editorial asking the newspaper’s readers to

pray for American troops. Neal revised the editorial

slightly and added a prayer at the end, and the editorial

ran in the newspaper on March 20, 2003. After its pub-

lication, however, Ryerson—who had just joined the

Star—told Neal that he was uncomfortable with an edito-

rial telling readers to engage in religious practices.

Patterson claims that after this point if he submitted any

religious-based opinion pieces that differed from

Ryerson’s viewpoint, the articles would not be published,

although he does not say how often this occurred.

Swarens replaced Neal as editorial-page editor in

August 2003, becoming Patterson’s immediate super-

visor. He immediately noted the frequent and substantial

problems with Patterson’s writing. First, Patterson’s pieces

required more editing than any other editorial writer’s.

Swarens also noticed regular errors in Patterson’s work

ranging from misspellings to more serious reporting

mistakes. For example, Patterson wrote an editorial

endorsing City-County Council candidate “Vernon Smith,”

but the candidate’s name was Vernon Brown. He wrote

an editorial recalling President John F. Kennedy’s assassi-

nation 30 years earlier, but the assassination was 40 years

earlier. He wrote an editorial in February 2004 stating

that Governor O’Bannon had accepted the resignation

of the state commissioner of motor vehicles; in fact,

Governor O’Bannon had died five months earlier and

the commissioner in question had not resigned.

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 9

While many of Patterson’s mistakes were caught in the

editing process, some made it into the newspaper and the

Star had to print corrections. For example, on May 21, 2004,

the Star published an editorial Patterson had written

criticizing the sufficiency of the Indianapolis Humane

Society’s financial disclosures. In fact, the Humane Soci-

ety’s annual report contained extensive and detailed

information about the Society’s financial status, and the

Star had to print a retraction. When confronted about the

problems with his work, Patterson generally refused to

take responsibility for his mistakes. He minimized their

significance or claimed that the errors were caused by

the pressures of additional work Swarens had assigned

to him.

Although the parties disagreed about the severity of

and reasons for Patterson’s writing and reporting errors,

by July 2004 Swarens had concluded that the recurring

nature of the problem warranted placing Patterson on a

Performance Improvement Plan. Under a Performance

Improvement Plan, an employee is given a plan for im-

provement and placed on a warning system. An early

failure to improve will receive a written warning. If

improvement is shown, the employee will be kept at this

first level of the performance plan; if improvement is not

shown, however, a final written warning will be issued. If

the employee’s performance does not meet the expecta-

tions of the plan after this final written warning, the

employee is terminated. Patterson believed the Star’s

decision to place him on a Performance Improve-

ment Plan was motivated by an illegal discriminatory

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



10 No. 08-2050

purpose; in August 2004 he filed an EEOC charge that

the EEOC dismissed in March 2005.

The Star gave Patterson approximately ten months to

meet the goals of the improvement plan. Patterson

did not, however, reduce his writing errors and reporting

mistakes to the Star’s satisfaction. Between July and

November 2004, Swarens kept Patterson at the written-

warning level of the improvement plan. But in

November and December 2004, Patterson’s performance

deteriorated dramatically. Two of his editorials were

laden with serious errors and required printed retrac-

tions. One piece incorrectly reported that a proposed bond

issue would cause a property-tax increase. The other

erroneous article was an even greater cause for concern.

Patterson wrote an editorial endorsing AirTran’s bid for

ATA Airlines without bothering to contact Southwest

Airlines, the competing bidder. Swarens viewed this as a

serious violation of basic reporting standards as well as a

lapse in editorial judgment. The editorial resulted in

dozens of reader complaints and forced top Star officials

to meet with Southwest’s CEO to personally apologize

for Patterson’s reporting mistakes.

Based on these errors, in December 2004 the Star esca-

lated Patterson to final-written-warning status. Patterson’s

performance remained poor, however; he continued to

submit editorials with misspelled names and incorrect

dates. In light of these continuing errors and based on

Swarens’s recommendation, on May 3, 2005, the Star

fired Patterson. At the time of his termination, Patterson

was 51 years old.

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 11

D.  Proceedings in the District Court

Coffey and Patterson sued Indiana Newspapers, Inc.,

the publisher of the Star, alleging various forms of dis-

crimination. Both brought claims alleging religious dis-

crimination in violation of Title VII of the Civil Rights

Act of 1964. See 42 U.S.C. § 2000e-2(a)(1). In addition,

Patterson alleged that the Star discriminated against

him on the basis of race in violation of Title VII and

claimed the newspaper retaliated against him after he

filed his discrimination complaint with the EEOC.

Patterson also brought an age-discrimination claim

under the Age Discrimination in Employment Act

(“ADEA”). See 29 U.S.C. § 623(a)(1). Finally, both plain-

tiffs asserted a state-law claim for negligent infliction of

emotional distress.

The Star moved for summary judgment on all claims.

As we have noted, the district court disregarded much

of the plaintiffs’ submission in response and accepted

the Star’s factual assertions as largely undisputed. The

court then concluded that neither plaintiff had estab-

lished a prima facie case of discrimination under any

theory and in the alternative held there was no evidence

that the Star’s employment actions against Coffey or

Patterson were pretext for discrimination. The court

also rejected Patterson’s retaliation claim. Finally, the

court held that there was no evidence to support the

plaintiffs’ claims for negligent infliction of emotional

distress. Accordingly, the court entered summary judg-

ment in favor of the Star. This appeal followed.

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



12 No. 08-2050

II.  Discussion

We review a district court’s grant of summary judgment

de novo. Hall v. Nalco Co., 534 F.3d 644, 646 (7th Cir. 2008).

Summary judgment is appropriate when “the pleadings,

the discovery and disclosure materials on file, and any

affidavits show that there is no genuine issue as to any

material fact and that the movant is entitled to judgment

as a matter of law.” FED. R. CIV. P. 56(c).

Although Coffey and Patterson left the Star nearly 18

months apart and under very different circumstances,

their religious-discrimination claims overlap. Both plain-

tiffs contend that the Star engaged in systematic discrimi-

nation against “traditional Christians” who hold the

religious belief that homosexual conduct is sinful. More

specifically, Coffey and Patterson maintain that the Star’s

top editors—in particular, Ryerson—opposed public or

workplace expressions of religion and discriminated

against those who were opposed to homosexual conduct

as a matter of their religion. The plaintiffs claim that

after Ryerson became editor, the Star published “hordes

of news articles” designed to portray homosexuality in a

positive light, “softened” its editorial opposition to same-

sex marriage, promoted employees who were homo-

sexuals or “homosexual sympathizers,” sought to purge

the news and editorial operations of the paper of “tradi-

tional Christians,” and otherwise exhibited animus

toward Christians who opposed homosexual conduct.

Unsurprisingly, the Star disagrees. The newspaper notes

that its top managers are Christians, and numerous Star

employees—including at least three members of the

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 13

editorial department where Coffey and Patterson

worked—share the plaintiffs’ religiously motivated

opposition to homosexual conduct. The Star points out

that it has consistently editorialized against same-sex

marriage and also has opposed the “ACLU’s attempt

to ban Christian prayers in state legislative sessions.”

The Star draws our attention to its front-page name-

plate, which prominently features a Bible verse. Finally,

the Star says that its supposedly favorable portrayal of

homosexuality in its news columns amounts to nothing

more than coverage of topics that are of increasing

public interest.

There is no need to resolve these starkly conflicting

descriptions of the atmosphere at the Star. For reasons

we will explain, neither plaintiff has established a prima

facie case of employment discrimination on any

ground. Patterson’s retaliation claim is also woefully

insufficient. Finally, there is no evidence to support the

plaintiffs’ state-law tort claim for negligent infliction

of emotional distress.

A.  Discrimination Claims

Coffey and Patterson each claim that the Star discrimi-

nated against them on the basis of religion in violation

of Title VII; Patterson also claims that the Star discrimi-

nated against him on the basis of his race and age in

violation of Title VII and the ADEA. See 42 U.S.C. § 2000e-

2(a)(1); 29 U.S.C. § 623(a)(1). They rely solely on the

indirect burden-shifting method of proof established in

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



14 No. 08-2050

McDonnell-Douglas v. Green, 411 U.S. 792, 802-04 (1973).

Under this framework Coffey and Patterson must make

a prima facie case of discrimination by showing that they

(1) belong to a protected class; (2) performed their job

according to the Star’s legitimate performance expecta-

tions; (3) suffered an adverse employment action; and

(4) were treated less favorably compared to similarly

situated employees outside of the protected class. See

Tyson v. Gannett Co., 538 F.3d 781, 783 (7th Cir. 2008). If the

plaintiffs establish a prima facie case, then the burden

shifts to the Star to set forth a legitimate, nondiscrimina-

tory reason for its employment decisions. Nichols v. S. Ill.

Univ.-Edwardsville, 510 F.3d 772, 784-85 (7th Cir. 2007). If

the Star makes that showing, the burden shifts back to

Coffey and Patterson to explain why the Star’s proffered

justification is pretext for discrimination. Amrhein v.

Health Care Serv. Corp., 546 F.3d 854, 859-60 (7th Cir. 2008).

1.  Coffey’s Religious-discrimination Claim

As we have noted, Coffey characterizes herself as a

“traditional Christian” who believes homosexuality is

sinful. She claims it was this particular religious belief—

not her Christianity in general—that triggered the Star’s

disparate treatment of her. We have previously held that

a plaintiff may proceed on a claim that “her super-

visors, though also Christian, did not like her brand of

Christianity” because “[t]he issue is whether the plain-

tiff’s specific religious beliefs were a ground for” an

adverse employment action. Grossman v. S. Shore Pub. Sch.

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 15

Dist., 507 F.3d 1097, 1098 (7th Cir. 2007). Accordingly,

Coffey has established the first element of her prima

facie case.

She has also established the third element. We accept

that her transfer from editorial writing back to copy

editing qualifies as an adverse employment action. We

have said that a “ ‘dramatic downward shift in skill level

required to perform job responsibilities can rise to the

level of an adverse employment action.’ ” Smart v. Ball

State Univ., 89 F.3d 437, 441 (7th Cir. 1996) (quoting Dahm

v. Flynn, 60 F.3d 253, 257 (7th Cir. 1994)). The Star

suggests that because the transfer would not have

reduced her salary or benefits, Coffey suffered no

adverse employment action. But editorial writing is

more important than copy editing in the hierarchy of a

newspaper, so Coffey’s transfer was plainly a demotion

even if the salary and benefits were the same.

Coffey runs into trouble, however, on the second and

fourth elements of her prima facie case. She cannot

show that she met the Star’s legitimate performance

expectations or that a similarly situated employee

who did not share her religious beliefs was treated more

favorably. The evidence is undisputed that Coffey repeat-

edly violated the newspaper’s overtime policy, and the

Star’s decision to transfer her from editorial writing to

copy editing was based in part on the newspaper’s

desire to monitor her more closely (the decision was

also prompted by the reallocation of the administrative

oversight of the intern program, leaving her with just

three days per week as an editorial writer). Coffey

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



16 No. 08-2050

argues at length that Ryerson transferred her because

he objected to her religious perspective on homo-

sexuality, not because she violated the company’s

overtime policy. This is essentially a pretext argument,

and most of it is premised upon factual assertions that we,

like the district court, have disregarded because of the

plaintiffs’ violation of the local rules and submission

of affidavits that contradict their deposition testimony.

To the extent, however, that Coffey is claiming that

Ryerson would have permitted someone who did not

share her religious views to remain in the editorial depart-

ment notwithstanding repeated violations of company

rules, the argument is folded into the fourth element of

her prima facie case. Coffey’s claim founders there as

well. Even assuming that Coffey was meeting the Star’s

legitimate performance expectations, she has failed to

establish that the Star treated any similarly situated

employees more favorably. We have said in this

context that similarly situated employees must be

“directly comparable” to the plaintiff “in all material

respects,” Raymond v. Ameritech Corp., 442 F.3d 600, 610-11

(7th Cir. 2006), which includes showing that coworkers

engaged in comparable rule or policy violations, see, e.g.,

Jordan v. City of Gary, Ind., 396 F.3d 825, 834 (7th Cir.

2005). This means that Coffey must identify a

comparison employee who held the same job (editorial

writer), engaged in the same or comparable misconduct

(repeated violations of overtime policy), did not hold her

religious beliefs (that homosexual conduct is sinful), and

was treated more favorably.

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 17

Coffey identifies three employees—Swarens, Beth

Murphy, and Jane Lichtenberg—that she claims were

similarly situated but treated more favorably. We note

first that Swarens was Coffey’s supervisor and so cannot

be used for comparison purposes; we have previously

held that “ordinarily, it will not be the case that a plain-

tiff is similarly situated to another employee when the

plaintiff is subordinate to that employee,” Burks v. Wis.

Dep’t of Transp., 464 F.3d 744, 751 (7th Cir. 2006), and

Coffey has given us no reason to believe this is an extraor-

dinary case. Although Lichtenberg and Murphy, like

Coffey, worked under Swarens in the editorial depart-

ment, they were copy editors, which Coffey vigorously

argues (and we have accepted) is significantly different

from the position of editorial writer. But most

importantly, there is absolutely nothing in the record to

suggest that any of these employees violated the Star’s

overtime policy—at all, much less repeatedly. See, e.g., id.

(holding that a coworker cannot be similarly situated if

they do not commit comparable policy violations). Ac-

cordingly, Coffey has failed to establish her prima facie

case.

We note for completeness that to the extent Coffey’s

Title VII claim is based on an allegation that she was

constructively discharged, it is exceedingly weak.

Constructive-discharge Title VII claims require proof

that the employer’s discriminatory conduct forced the

plaintiff “ ‘to resign because her working conditions, from

the standpoint of a reasonable employee, had become

unbearable.’ ” Fischer v. Avanade, Inc., 519 F.3d 393, 409 (7th

Cir. 2008) (quoting EEOC v. Univ. of Chi. Hosps., 276

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



18 No. 08-2050

F.3d 326, 331, (7th Cir. 2002)); see also Taylor v. W. & S. Life

Ins. Co., 966 F.2d 1188 (7th Cir. 1992) (recognizing that a

jury could find constructive discharge where plaintiffs’

boss constantly made racist comments, brandished a

pistol, and held it to one plaintiff’s head).

It is entirely implausible to suggest that a transfer from

editorial writing to copy editing was enough to make

Coffey’s working conditions “unbearable.” Moreover, the

evidence that Ryerson refused to publish her editorial

on the HIV risks of sodomy and then told her not to

proselytize at work hardly establishes that the Star sub-

jected her to an intolerably discriminatory workplace. We

also note that on her final day of work, Coffey emailed

Henry to “thank [her] sincerely” for “the privilege of

working” for the Star and added that she “enjoyed and

appreciate it more than I can say.” This is not the state-

ment of an employee who thinks her workplace is unbear-

able. The district court properly dismissed Coffey’s

religious-discrimination claim.

2. Patterson’s Religious-, Racial-, and Age-discrimina-

tion Claims

Patterson claims his dismissal from the Star was moti-

vated by discrimination based on his religion, race, and

age. Like Coffey, Patterson has established the first and

third elements of his prima facie case. He is a member of

three protected classes for purposes of these claims: He

is African-American, he was 51-years old when fired, and

he describes himself as a “traditional Christian” who is

opposed to homosexual conduct as a matter of his

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 19

religious belief. And Patterson suffered an adverse em-

ployment action when the Star fired him.

The basic problem with all of Patterson’s discrimination

claims is that he cannot show he was meeting the Star’s

legitimate performance expectations. The undisputed

evidence establishes that Patterson had a long history of

performance problems ranging from reporting errors to

writing deficiencies. Patterson’s poor performance con-

tinued after the Star placed him on a Performance Im-

provement Plan. We need not belabor this point; it goes

without saying that factual accuracy, adequate reporting,

and clean writing are legitimate performance expectations

at a newspaper. Patterson claims that Swarens worked

him harder than the other editorial writers and that other

writers made more errors than he did, but there is no

evidentiary support for these contentions.

Patterson’s retaliation claim suffers from the same

fundamental deficiency. Title VII prohibits employers

from retaliating against employees for exercising their

rights under the antidiscrimination statutes. See 42 U.S.C.

§ 2000e-3(a). As with his discrimination claims, Patterson

proceeds on his retaliation claim under the indirect

method of proof, which requires a showing that he

(1) engaged in statutorily protected activity; (2) met the

Star’s legitimate performance expectations; (3) suffered

an adverse employment action; and (4) was treated less

favorably than similarly situated employees. Moser v. Ind.

Dep’t of Corr., 406 F.3d 895, 903 (7th Cir. 2005). Because

the undisputed evidence establishes that Patterson

was not meeting the Star’s legitimate performance ex-

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



20 No. 08-2050

pectations, he cannot establish a prima facie case of

retaliation. Patterson’s Title VII claims were properly

dismissed.

B.  Negligent Infliction of Emotional Distress

Finally, the plaintiffs brought state-law claims for

negligent infliction of emotional distress. Under

Indiana law a party may pursue a claim for emotional

distress under either the “modified impact” rule or the

“bystander” rule. See Atl. Coast Airlines v. Cook, 857

N.E.2d 989, 998 (Ind. 2006). The plaintiffs do not come

within Indiana’s “bystander rule,” which provides a

cause of action for a person who witnesses the death or

severe injury of a loved one. See Groves v. Taylor, 729

N.E.2d 569, 573 (Ind. 2000). As for the “modified impact”

version of the tort, there is no evidence whatsoever

to support such a claim.

Until 1991, Indiana courts permitted recovery for the

negligent infliction of emotional distress only if the emo-

tional injuries were accompanied and caused by some

physical injury. See, e.g., Charlie Stuart Oldsmobile, Inc. v.

Smith, 357 N.E.2d 247, 253 (Ind. Ct. App. 1976). The

Indiana Supreme Court has since modified this rule by

permitting recovery for emotional distress even if the

plaintiff did not suffer a physical injury. See, e.g., Shuamber

v. Henderson, 579 N.E.2d 452, 456 (Ind. 1991). But this

theory still requires the plaintiff to prove he has suffered

a “direct physical impact,” although that physical impact

need not have caused any physical injury. Atl. Coast

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21



No. 08-2050 21

Airlines, 857 N.E.2d at 996; see also Shuamber, 579 N.E.2d

at 456 (holding that “[w]hen . . . a plaintiff sustains a

direct impact by the negligence of another and, by virtue

of that direct involvement sustains an emotional

trauma which is serious in nature and of a kind and

extent normally expected to occur in a reasonable

person, . . . such a plaintiff is entitled to maintain an

action to recover for that emotional trauma without

regard to whether the emotional trauma arises out of or

accompanies any physical injury to the plaintiff”). Getting

fired from a job does not qualify. See Powdertech, Inc. v.

Joganic, 776 N.E.2d 1251, 1263 (Ind. Ct. App. 2002) (a

plaintiff who is fired from a job does not sustain the

necessary physical impact to establish a claim for

negligent infliction of emotional distress). Accordingly,

the district court properly dismissed the plaintiffs’

claims for negligent infliction of emotional distress.

AFFIRMED.

12-8-09 

Case: 08-2050      Document: 36      Filed: 12/08/2009      Pages: 21


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21

